Bekijk hier ons huidige Optoma Home Cinema beamer assortiment!
Optoma begeeft zich met de UHD65 op het gebied van de échte Home-Cinema projectoren. Bedoeld voor verduisterde ruimtes en met enorm hoge eisen. Biedt Optoma met zijn luxe UHD65 voldoende waar voor zijn geld om een bestseller te worden?
De premium behuizing is duidelijk een slag boven de ‘normale’ Optoma behuizingen. Het kunststof voelt stevig aan en de randen zijn goed afgewerkt. De vormen van de behuizing zijn ook niet goedkoop geweest om te produceren, en zien er ook gewoon gaaf uit. De UHD65 is, in tegenstelling tot zijn broertje de UHD60, zwart gemaakt. Hierdoor zal hij in verduisterde ruimtes geen licht weerkaatsen.
De Optoma UHD65 is een DLP 4K beamer met de 0.66” DLP chip. Hij behaalt zijn 4K (3840x2160, 8,3 miljoen pixel) resolutie met een 2x XPR proces. Dit betekent dat de chip zelf 4,15 miljoen pixels heeft, en dat deze 2x worden afgevuurd om tot 8,3 miljoen pixels te komen. De UHD65 hoeft dan ook alleen de véél duurdere Sony’s voor zich te laten qua scherpte. De kleinere units (o.a. UHD40) zijn niet zo scherp als deze UHD65. Hij heeft volledige ondersteuning voor HDR, en Optoma heeft er zijn nieuwste HDR-algoritmes ingebouwd. De kleuren worden verzorgd door een 6-segmenten RGBRGB kleurenwiel – hierdoor heeft hij vrijwel evenveel kleur- als witlicht.
Beeldkwaliteit
De DLP 2x XPR 4K chip is er eentje waar ik al wel bekend mee ben. Het is een enorme upgrade in scherpte t.o.v. ‘normaal’ FullHD, en duidelijk zichtbaar scherper dan de 4x XPR chip. Texturen (denk aan bontjassen, die glinstering op metaal, stromend water, e.d.) komen veel meer tot leven met deze scherpte, vooral als je er ook echt een 4K bron achter zet. Daarnaast is de HDR ondersteuning natuurlijk ook heel belangrijk. Om te kijken wat Optoma van de HDR ondersteuning heeft gebakken, heb ik The Revenant in HDR erin gestoken. Vooral bij The Revenant zijn natuurlijke kleuren van levensbelang, en de UHD65 laat zien dat zijn 6-segmenten kleurenwiel ook héél goed is in de simulatie van het bredere REC.2020 kleurenspectrum.
Optoma is slim omgegaan met de HDR: waar veel andere merken de neiging hebben om in HDR iets teveel ‘zwart’ te maken (waardoor je schaduwdetail kwijt raakt), heeft Optoma een compromis gekozen. Het meest extreme HDR effect is niet aanwezig, maar je zult nooit last hebben van zwarte figuren of veel te donkere scènes. Het dynamisch bereik is, ook in donkere scènes zoals hierboven, is indrukwekkend. Het is duidelijk dat HDR absoluut toevoegt aan je kijkervaring. De scherpte is fantastisch – zelfs op deze foto kun je in het midden nog een extreem scherpe knop op de jas van de fransman zien zitten (net boven de ondertiteling).
Om te zien hoe de UHD65 ‘normale’ FullHD bronnen behandeld, heb ik onze Blu-Ray van The Hobbit in de Blu-Ray speler gestoken. The Hobbit heeft een enorm kleurenpallet, waardoor het voor een beamer lastig is om deze zowel neutraal & natuurlijk als indrukwekkend op beeld te krijgen. Waar het kleinere broertje, de UHD60, hier niet altijd in slaagt, zie je hierboven dat de UHD65 véél verschillende kleuren tegelijkertijd prachtig op beeld krijgt. Zowel het oranje van de bank, als de bloemen op de achtergrond worden duidelijk en fel getoond. Ook de scherpte is hier weer zichtbaar in de jas van Gandalf.
Bewegingen
In tegenstelling tot zijn kleinere broertje is de UHD65 wel uitgerust met Optoma’s beeldverbeterings-algoritmes. Hieronder vallen PureColor (alleen gebruiken bij omgevingslicht), PureContrast (geeft een kleine, maar fijne, contrastverbetering) en PureMotion Frame Interpolation systeem. Vooral de PureMotion ben ik een fan van. Het systeem is énorm goed in judder onderdrukken, en geeft het beeld een luxe, soepel uiterlijk. Zelf ben ik er een enorme fan van. Ook native doet de UHD65 bewegingen heel goed. Dit komt ook door zijn 6-segmenten kleurenwiel die heel snel draait, daardoor zien bewegingen er rustiger uit.
Lichtopbrengst & Zwartwaardes
De UHD65 staat gespecificeerd op 2.200 ANSI Lumen. Doordat hij dit doet met zijn 6-segmenten kleurenwiel, is zijn witlicht opbrengst ongeveer even hoog als zijn kleurlicht opbrengst. Dit zorgt ervoor dat hij in de meeste scènes een stuk hoger contrast kan laten zien dan zijn kleinere broertje. Praktisch is de UHD65 dan ook vergelijkbaar met bv. de Acer V7850, Acer H7850 en UHD60 op gebied van lichtopbrengst. Hij is iets helderder dan bv. de UHD40, UHD300X en BenQ W1700.
Contrast is één van de voordelen van DLP, alhoewel de zwartwaardes van DLP niet altijd even goed zijn. Zo ook met de UHD65, maar het is wel duidelijk dat deze beamer het weer een stuk beter doet dan de voorgaande generatie. Het contrast in heldere scènes (zoals hierboven) is echt enorm goed. Zodra de scène als geheel een stuk donkerder begint te worden, begin je een beetje een grijze waas te krijgen. Optoma’s DynamicBlack (een dynamisch lamp-systeem) helpt hier goed tegen, door de lamp qua helderheid terug te schroeven.
Kleur
Qua kleur staat de “Reference” modus het beste afgesteld van de UHD65. In Reference modus komt er nauwelijks minder licht uit dan bij Cinema modus, waardoor deze modus een goeie keus is om te gebruiken. Cinema geeft ietsje meer licht, waardoor je in sommige ruimtes misschien beter voor Cinema kunt kiezen. De kleurafstelling is echt zéér goed. Een gemiddelde afwijking (Avg. dE2000) van 1,9 is onder wat de standaard voorschrijft als “minimum afwijking die je kan zien” (dat is dE van 2,0). De kleurafwijking t.o.v. standaard is dus niet te zien. Ook de kleurmixing (kleuren binnen één scène) zijn zéér goed – en het is daar dat de kleurprestaties van de UHD65 echt beter zijn dan de UHD60.
Algemeen
Het geluidsniveau van de UHD65 is in ECO modus lekker stil. Niet de aller-allerstilste, maar last ervan zul je niet snel hebben. De DynamicBlack modus is ietsje luider, maar valt gelukkig ook nog mee. Dit is de modus die ik aanraad om te gebruiken, dus het is fijn dat deze ook weinig geluid maakt.
Qua plaatsingsflexibiliteit is de UHD65 goed voorzien. Hij heeft een 1,6x zoomlens en +15% verticale lensshift. Hierdoor zal plaatsing van de UHD65 geen probleem zijn. Vragen over waar je de beamer moet hangen? Bekijk hier tips in onze blog! Of neem contact op met onze specialisten!
De UHD65 gaat in Dynamic Black modus tot wel 15.000 branduren mee. Ik zou dit getal echter met een korreltje zout nemen. Als we tussen de levensduur in ‘normale’ modus en in ‘ECO’ modus in gaan zitten, gaat de lamp tot zo’n 7.000 branduren mee. Bij 10 uur per week gebruik (5-6 films), doe je dan zo’n 14 jaar met één lamp.
De UHD65 heeft door de 2x XPR chip geen “Enhanced Gaming” modus. Door de geavanceerd kleurprocessor die in de UHD65 is geïntegreerd is hij helaas ook niet echt snel. Met 81ms raad ik niet meer aan om met deze beamer te gamen. Boven de 70ms raad ik af. Voor echt ‘casual’ gaming, kan het prima, maar schietspellen is eigenlijk echt niet te doen.
Conclusie
Met de UHD65 brengt Optoma een serieuze kandidaat voor ‘bat-cave’ verduisterde ruimtes uit. De DLP 4K chip met 4,15 miljoen pixels levert een enorme scherpte af, die door de UHD65 met Optoma’s nieuwste kleurprocessor en een 6-segmenten kleurenwiel wordt gecombineerd. Optoma’s Pure-suite van algoritmes zijn een mooie toevoeging, waarbij PureMotion misschien wel de beste bewegingsscherpte in zijn prijsklasse biedt. Met enorm mooie kleuren, goeie frame interpolation, zeer goed contrast & 4K scherpte is de UHD65 absoluut een aanrader.
Plus&Minpunten
+ 4K DLP chip met 2x XPR: 4,15 miljoen echte pixels. Scherpste DLP chip op de markt
+ PureMotion Frame Interpolation: scherpste bewegingen in zijn prijsklasse
+ 6-segmenten kleurenwiel zorgt voor enorm mooie kleuren
+ Optoma’s nieuwste HDR-algoritmes: rustig, natuurlijk beeld
+ Zeer contrastrijk o.a. door het Dynamic Black systeem
- Geeft niet enorm veel licht. Voor verlichtte woonkamers zijn Epson’s LCDs een betere keuze.
Kom de Optoma UHD65 bekijken in onze showroom in IJsselstein!